Sådan øger du dit generelle aktivitetsniveau

15 effektive hverdagsting, der forbrænder 100 kalorier

 

Hvorfor piske dig selv ned i fitnesscenteret flere gange om ugen, når du har fri og der er 117 andre ting du burde gøre. Du orker det i virkeligheden ikke. Det er blevet mørkt udenfor, og tanken om madlavning, tøjvask og manglende tid til børnene er en evig dårlig samvittighed.

 

Tag fat i de 117 andre ting – og gør dem. Du forbrænder også effektivt kalorier ved simple dagligdags aktiviteter. Se listen med 15 almindelige – men effektive – gøremål, der både får pulsen til at stige og kalorierne til at rasle af.

 

Rør dig og vær huslig samtidigt

Ifølge de officielle anbefalinger skal vi røre os 30 minutter om dagen og have pulsen op to gange om ugen. Det kan du nemt opnå ved almindelige gøremål. Nedenfor finder du en liste med 15 aktiviteter, der hver forbrænder 100 kalorier, når du laver dem. Øg tempoet og intensiteten, mens du laver dine gøremål, og få mere ud af dem.

 

15 gøremål der forbrænder 100 kcal*

  1. Slå græs i 20 minutter
  2. Ommøblere stuen (især de tunge møbler) i 14 minutter
  3. Gøre rent i 26 minutter
  4. Lege ‘tag fat’ med børnene i 23 minutter
  5. Male stuen i 18 minutter
  6. Rive efterårets blade sammen i 23 minutter
  7. Skovle sne i 15 minutter
  8. Vaske bilen i 20 minutter
  9. Luge ukrudt i 18 minutter
  10. Bære rundt på din baby i 24 minutter
  11. Lave mad i 34 minutter
  12. Handle dagligvarer ind i 38 minutter
  13. Gå tur med hunden i 16 minutter
  14. Vaske gulv i 20 minutter
  15. Sætte højt musik på og danse rundt i stuen i 20 minutter

 

 

*Kalorieforbruget til de angivne aktiviteter er estimater, baseret på en gennemsnitsperson på 68 kg. Vejer du mere end 68 kg, forbruger du også mere end 100 kcal per aktivitet.

 

Bliv bedste venner med din hund

Det er altså ikke helt umuligt at forbrænde 500 kalorier ved helt almindelige dagligdags gøremål. Ofte går man jo med hunden i længere tid end 16 minutter, og det tager i hvert fald mere end 18 minutter at male stuen.

 

Hvordan kan du sammensætte din hverdag, så du forbrænder 500 kcal ekstra på almindelige gøremål, som du alligevel skal have fra hånden?

 

Du kan brug listen foroven som inspiration til hvordan du kan igangsætte en hverdag med større fysisk aktivitet. Husk andre gøremål end de nævnte også kan være effektive. Det handler blot om at holde sig i gang. Om du gør det ved at flække brænde, vaske gulv eller gennemføre en ironman, er helt op til dig – så længe du bevæger din krop og har det sjovt.

 

Bevares, hvis du synes holdsport, spinning og vægtløftning er sjovt, så bliv endelig ved. Eksemplerne på hvordan du nemt forbrænder kalorier med dagligdags gøremål er til dig, der ikke orker at skulle ‘gå til sport’. Husk også, at det er bedre at være generelt aktiv over hele dagen i stedet for at ‘banke derudaf’ til træning to gange om ugen, hvis du i øvrigt har en inaktiv hverdag.

 

Så på med traveskoene – bliv bedste venner med din hund, og gå mange lange ture med ham.

 

Man drøner rundt hele dagen, og bli’r alligevel bred om bagen…

 

Hvorfor er det så, at vi på trods af al den fysiske aktivitet ikke taber os?

 

Det er et simpelt regnestykke, der handler om at energiindtaget overstiger energiforbruget. Selv om du træner hårdt i fitnesscenter eller går til spinning flere gange om ugen, vil dit vægttab fejle, hvis du kort sagt spiser mere end du forbrænder. For raske og normalvægtige mennesker er det nok, at følge de officielle kostråd, men har du brug for at tabe dig eller lider du af en sygdom, kan du have behov for kostvejledning.

 

Så selvom der altid er noget at gøre for en husmor – eller husfar, er det nødvendigt også at tænke over almindelige sunde kostprincipper.