Hvad enten det drejer sig om en lille virksomhed eller et stort multinationalt selskab, så er det altafgørende at få skabt sig et godt brand. Det kan gøres på mange måder, men helt grundlæggende og lavpraktisk, så er det vigtigt at blive genkendt og lagt mærke til hos kunderne. Derfor er flotte og iøjefaldende butiksskilte en vej til succes for mange små og store virksomheder, der byder på fysiske butikker. Denne artikel kigger blandt andet nærmere på vigtigheden af butiksskilte, butiksskilte i en digital tidsalder og gode råd til dit butiksskilt.
Butiksskilte der skiller sig ud
Som fysisk butik er det ofte en meget god idé at investere i butiksskilte. De kan være med til at skabe genkendelighed omkring din butik og dit brand. Butiksskilte kan laves i mange størrelser, farver og former. De bliver lavet på baggrund af dine ønsker, så det er næsten kun fantasien, der sætter grænser. Prisen afhænger af materialer og arbejdstimer, men er ofte overkommelig. Med andre ord er butiksskilte altså en lille investering for din virksomhed, der kan skabe grobund for vækst. Hvem vil ikke gerne have det mest opsigtsvækkende butikskilt i gågaden?
Butiksskilte i en digital tidsalder
For nogle kan det måske lyde lidt gammeldags at snakke om butiksskilte i 2020. Markedsføring har de seneste årtier udviklet sig til en digital kunst. Virksomheder promoverer sig som aldrig før med hjemmesider og på de sociale medier. Men de fysiske butikker kan noget som onlinetilstedeværelsen ikke kan tilbyde, og et charmerende butiksskilt kan helt bestemt noget som en sponsoreret annonce på eksempelvis Facebook ikke kan. Det er mere nærværende og i højere grad en oplevelse at gå ind i en fysisk butik, hvor sanserne er i spil på en helt anden måde. Der for sætter et butiksskilt sig også nemmere i hukommelsen hos kunden end en digital annonce.
Hvad indebærer det perfekte butiksskilt?
Det perfekte butiksskilt kan være svært at give et entydigt svar på, da det afhænger af butikkens indhold, karakter og målgruppe. Det vigtigste er at butiksskiltet afspejler kerneforretningen. Derudover er det vigtigt at skriften og budskabet er tydeligt. Både med henblik på at kunne læses og tolkes korrekt – også på afstand. Det kan give mening at lege med farverne for at skille sig ud, men igen afhænger det af butikkens kerneforretning og målgruppe. En herretøjsbutik er måske bedre tjent med et elegant logo eller skrift, mens en legetøjsbutik i højere grad kan have et mere festligt butiksskilt.
Butiksskilte og de fysiske butikkers fremtid?
Den digitale tidsalder har i den grad også skabt konkurrence for de fysiske butikker. Særligt i nogle brancher er de fysiske butikker ramt hårdt af den stigende konkurrence ved onlinebutikkerne. Når det er sagt, så kan et besøg i fysiske butikker altså bare noget som onlineshopping aldrig kommer til at kunne tilbyde. Det her med oplevelsen og sanserne. Det betyder også at butiksskilte bør være sikret en lys fremtid. Du kan skabe de bedste forudsætninger for din fysiske butik ved at investeret i flotte, sjove eller iøjefaldende butiksskilte.